SME

Kto počúva podcasty na Slovensku? Pozrite si výsledky veľkého prieskumu poslucháčov

Kto sú ľudia, ktorí počúvajú podcasty.

Hlasový asistent Google Home Mini a AirPods slúchadlá od Apple. Podcasty počúvajú ľudia na rôznych zariadeniach (Zdroj: Pixabay)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

BRATISLAVA. Mladý, vzdelaný, počúva ich každý deň na smartfóne, a zväčša doma. Tak by sa dal opísať väčšinový poslucháč podcastov na Slovensku.

Samozrejme, podcasty u nás počúvajú tínedžeri aj staršia generácia, každý svojím preferovaným spôsobom - či už cez populárnu hudobnú službu Spotify alebo cez audioprehrávač na webovej stránke.

Denník SME uskutočnil začiatkom apríla veľký prieskum, ktorého sa zúčastnilo vyše 1800 respondentov prostredníctvom online formulára. Jeho výsledky ukazujú, kto sú poslucháči podcastov na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nejde o reprezentatívny prieskum, ktorý poskytujú agentúry ako Focus alebo AKO, avšak vďaka veľkému počtu zúčastnených nám poskytuje pomerne hodnoverné výsledky.

Zo všetkých zúčastnených respondetov viac ako 10 percent uviedlo, že denne počúvajú podcasty aj od iných médií - Aktuality.sk, Denník N alebo .týždeň.

Výsledky tohto prieskumu je teda možné vnímať ako vzorku slovenských poslucháčov podcastov, nielen podcastov denníka SME.

Doteraz nikto nespravil a nezverejnil takýto rozsiahly prieskum o počúvanosti podcastov na Slovensku na podobnej vzorke.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Vek, vzdelanie a kde najčastejšie počúvajú

Viac ako polovica poslucháčov má menej než 35 rokov. Ide o mierny nárast oproti minulému roku, keď v podobnom online prieskume denníka SME odpovedalo 544 respondentov.

Najviac počúvajú podcasty ľudia vo veku od 18 do 44 rokov.

Vekové rozloženie poslucháčov je podobné ako v Spojených štátoch. Na rozdiel od Slovenska, kde počúvajú podcasty podľa nášho prieskumu 2 percentá tínedžerov do 18 rokov, v Spojených štátoch je to 10 percent.

Môže to byť spôsobené malou ponukou obsahu pre mladšie publikum.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Síce niektoré slovenské portály pre mladých, standup komici a youtuberi začali v roku 2019 tvoriť vlastné šou, no keď si má 15-ročný a 30-ročný človek vyberať zo slovenskej ponuky, násťročný radšej otvorí YouTube alebo inú platformu.

Takmer tri štvrtiny poslucháčov podcastov má vysokoškolské vzdelanie a 63 percent všetkých respondentov sa vyjadrilo, že podcasty počúvajú najčastejšie doma.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Okrem toho sú podcasty pre nich spoločníkom pri ceste MHD do práce alebo do školy, pri chôdzi alebo v práci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Potvrdzuje to skúsenosti zo zahraničia, kde v podobných výskumoch ľudia odpovedali, že popri počúvaní robia iné činnosti. Rovnako sa vyjadrili aj účastníci nášho prieskumu.

"Pri upratovaní, žehlení, domácich prácach alebo varení," znela jedna odpoveď. "Cestou do práce na bicykli," napísal ďalší človek na otázku, kde najčastejšie počúva podcasty.

Medzi odpoveďami sa opakovali aj ďalšie činnosti - vstávanie, zaspávanie, ranná hygiena alebo raňajky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podcasty počúvajú denne a na smartfóne

Viac ako 90 percent ľudí odpovedalo, že podcasty sú pre nich denná rutina alebo takmer denná.

Výsledok potvrdzuje aj informácie zo zahraničia, kde dáta tiež ukazujú, že poslucháči pri objave audia na požiadanie (audio on demand, teda podcasty) začnú konzumovať obsah vo veľkom objeme a vyhľadávať nové relácie na témy, ktoré ich zaujímajú.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Slovenský poslucháč stále naráža na nedostatok rôznorodého obsahu.

Za posledné dva roky sa podcasty rozšírili a okrem denníka SME už dennú spravodajskú reláciu produkujú aj Denník N, Aktuality.sk či Tlačová agentúra SR. V rebríčkoch najpočúvanejších obsadzujú každý týždeň prvé priečky.

SkryťVypnúť reklamu

Druhou, na Slovensku rozšírenou kategóriou sú rozhovory a diskusné šou. Ďalšie jednoznačne populárne kategórie sa zatiaľ neukázali.

Napríklad v Spojených štátoch je veľmi populárnym žánrom detektívka prerozprávaná ako príbehová reportáž alebo populárno-náučné ekonomické či vedecké podcasty.

Napriek tomu počet slovenských podcastov za posledné dva roky výrazne narástol - je ich vyše sto, pritom ešte v roku 2017 by ste zrátali ich počet na prstoch dvoch rúk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Poslucháč má dnes na výber technologické, vedecké, športové, motivačné, politické alebo zábavné šou, všetko v slovenskom jazyku.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Reklama neprekáža, ale vedia si predstaviť alternatívu

Do dotazníka sme zaradili aj otázku o reklame a ako ju poslucháči vnímajú, pretože v rámci žánra ide o najrozšírenejší model odplaty pre producentov.

Tri štvrtiny respondentov sa vyjadrili, že im v podcastoch reklama neprekáža.

Iba 15 percent zo všetkých odpovedalo, že reklamu preskakujú. Toto číslo je mierne vyššie než v zahraničí, kde štatistiky ukazujú jednotky percent poslucháčov, ktorí reklamu preskakujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Britská verejnoprávna BBC v podcastoch na území Veľkej Británie nemôže občanom púšťať reklamy, ale minulý rok sa spojila so švédskou audio spoločnosťou Acast a svoje relácie začala monetizovať v zahraničí pridávaním reklamných spotov.

Na Slovensku sa reklamné spoty v podcastoch zatiaľ len pomaly rozširujú, zadávatelia reklamy preferujú jednoduché zadávanie reklamy a v tomto majú Facebook a Google navrch, pretože vyvinuli jednoduché systémy na zadávanie aj pre laikov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podcastová reklama vzniká podobne ako rozhlasová - musí prísť niekto fyzicky do štúdia a nahrať audiospot. Zahraničné podcasty využívajú aj načítavanie reklamy prostredníctvom moderátorov.

Rozdielny prístup majú médiá ako New York Times, kde reklamy pre rôznych klientov načítava rovnaký hlas.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Jedna štvrtina poslucháčov sa vyjadrila, že im reklamy prekážajú. Neskôr v dotazníku niektorí uviedli, že by radšej platili predplatné a mali podcasty bez reklám. Iní uviedli, že predplatné média už majú a preto by očakávali aj podcasty bez reklám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pri otázke, ako inak by podcasty podporili, až 40 percent uviedlo, že formou dobrovoľného príspevku a 17 percent by si kúpilo predmety s logom svojho podcastu.

Zahraničné podcasty majú pre poslucháčov a fanúšikov v ponuke reklamné predmety, ktorých kúpou môžu podporiť tvorbu producentov.

"Naše existujúce podcasty zostanú aj do budúcna bezplatne dostupné pre všetkých poslucháčov, " odpovedal na otázku o spoplatnení podcastov Tomáš Prokopčák, zástupca šéfredaktorky denníka SME.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Málokto zostane pri jednom podcaste

Z prieskumu vyšlo aj to, že menej ako tretina poslucháčov zostáva pri počúvaní iba jedného podcastu a ak sa tak aj deje, jedná sa o niektorý zo spravodajských podcastov.

Viac ako 70 percent respondentov označilo, že počúvajú najmenej dva rôzne podcasty.

V americkom prieskume The Podcast Consumer 2019 vyšlo, že priemerný poslucháč v Spojených štátoch počúva týždenne 7 rôznych podcastov.

Počúvanosť podcastov rastie

Denník SME od začiatku tvorby podcastov pravidelne zverejňuje štatistiku počúvanosti svojich podcastov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Denný spravodajský podcast Dobré ráno počúva denne takmer 20-tisíc poslucháčov a mesačný počet prehratí jednotlivých dielov prekračuje pol milióna.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Stovky tisíc prehratí mesačne majú aj podcasty Denníka N a od začiatku vysielania prekročili ešte v marci 2 milióny prehratí.

Ďalšie slovenské médiá ani ostatní nezávislí producenti počúvanosť vlastných podcastov nezverejňujú a na rozdiel od merania návštevnosti slovenských webov neexistuje jednotný monitor pre podcasty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vo Švédsku sa napríklad všetci tvorcovia podcastov vrátane verejnoprávneho rozhlasu a komerčných rádií dohodli na jednotnom monitoringu, ktorý zverejňuje počúvanosť zapojených podcastov na týždennej báze. Avšak aj v rámci Európy je to unikátny počin.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcastová električka od TSS GRADE, a.s. Popularizuje súťaž Orange Podcast roka 2024.

Cieľom je popularizácia najlepších slovenských podcastov. Ružová električka tiež oznamuje blíženie sa súťaže Orange Podcast roka 2024.


Vedátorský podcast.

Kontroverzný nápad zjednotil záhady kozmológie.


a 1 ďalší

Hostkou Vizity bola Alexandra Hagarová.


a 2 ďalší

Irán doteraz útočil len sprostredkovane.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu