Užitočné odkazy
- Discord server (diskutujte s ostatnými poslucháčmi)
- Podporte podcasty SME predplatným a počúvajte bez reklamy
- Twitter komunita
- Klik playlist - na Spotify a Apple Music
Kríza dorazila aj do Apple
Kvartálne výsledky technologických firiem ukazujú takmer univerzálny pokles naprieč kľúčovými časťami biznisu. Väčšina firiem mala výsledky horšie, ako očakávali analytici. Niektorým sa ale podarilo udržať si aspoň formálny rast tržieb a aj rast niektorých kľúčových častí biznisu.
Apple
Apple predalo oveľa menej drahých iPhonov ako očakávalo, čo je v súlade s mizerným výsledkom celého biznisu s mobilným hardvérom. Pre Apple ale výpadok znamenal pokles celkových tržieb o päť percent. Veľké poklesy firma zaznamenala aj pri predaji počítačov Mac a v kategórii iné.
Pád tržieb pomohol zmierniť slušný výsledok predaja softvérových služieb, kde tržby narástli o šesť percent a aj iPady mali dobrý kvartál (v podcaste chybne zaznel opak). Apple tiež prekonalo hranicu dvoch miliárd aktívnych zariadení.
Vyhliadky na zbytok roka sú pomerne zmiešané. Apple podľa odhadov neplánuje veľký redizajn svojich produktov, ktorý by priniesol nové tržby.
Odhadované uvedenie okuliarov pre virtuálnu a zmiešanú realitu tiež pri uvedení nebude veľkým zdrojom tržieb, no ak sa podarí, môže obnoviť nadšenie pre značku.
Alphabet
Materská firma Googlu netrafila očakávania analytikov takmer v žiadnej oblasti biznisu. Tesne sa jej podarilo udržať si medziročný rast tržieb, no zisk za celý sa prudko prepadol zo 76 na 60 miliárd dolárov (21-percentný pokles).
Výsledky reklamného biznisu aj tržby YouTube boli horšie ako očakávania analytikov. Rast si však uchoval čoraz dôležitejší cloudový biznis firmy, ktorému sa zároveň darilo znižovať prevádzkovú stratu.
Firma sa podľa šéfa Sundara Pichaia chystá v nasledujúcich mesiacoch predstaviť niekoľko produktov postavených na umelej inteligencii, ktoré by mali konkurovať službe ChatGPT od Open AI.
Amazon
Americký internetový obchod mal v uplyunulom roku najvyššiu stratu od roku 2014 a historicky najslabší štvrtý kvartál.
Napriek tomu boli celkové kvartálne výsledky mierne nad očakávania trhu, avšak oficiálne vyhliadky firmy na nadchádzajúci štvrťrok boli nižšie ako trh očakával.
V princípe jedinou prekvapivo robustnou oblasťou biznisu pre Amazon je reklama na vlastných stránkach. Jej rozvoj však pôjde na úkor základnej funkcie Amazonu - schopnosti ľahko ponúknuť tovar za dobrú cenu.
Spotify
Spotify sa stalo prvou hudobnou streamovcou službou, ktorá prekročila 200 miliónov predplatiteľov. Celkovo ukončila rok s 205 miliónmi prémiových predplatiteľov a celkovým počtom 489 miliónov používateľov.
Spotify sa nedarí zvyšovať zásadne tržby na jedného používateľa (ARPU). Spoločnosť ešte minulý rok oznámila, že chce mať 1 miliardu používateľov do roku 2030, no bude musieť pridať.
Rok 2022 bol stále celý v strate, pomôcť do budúcna mali nedávne prepúšťania (600 ľudí, 6% pracovnej sily) a šéf Daniel Ek sľúbil, že budú strategickejší v investíciách.
Twitter ruší bezplatnú API
Sociálna sieť Twitter tento týždeň oznámila, že po 15 rokoch ukončí bezplatný prístup k svojej API. Ide o strojové rozhranie, ktoré umožnilo iným aplikáciám čerpať z Twitteru dáta, prípadne automaticky pridávať príspevky.
Twitter bude prevádzkovať platenú verziu služby, ktorá je ale pomerne drahá. Firma zároveň dala vývojárom mimoriadne krátky čas na to, aby sa rozhodli, či sa im oplatí využívať platený prístup. Od oznámenia zmeny do vypnutia API ubehnú menej ako dva týždne.
Výsledkom zmeny bude opäť o niečo menší a chudobnejší Twitter.
Nová aplikácia od zakladateľov Instagramu
Kevin Systrom a Mike Krieger, ktorí spoluzakladali Instagram, majú novú sociálnu sieť. V princípe ide o TikTok pre písmenká.
Na sociálnu sieť s názvom Artifact sa v súčasnosti dajú prispievať len odkazy na internetový obsah s priloženým komentárom.
Používatelia môžu odoberať príspevky kamarátov. Umelá inteligencia analyzuje príspevky a pokúša sa nájsť iné podobné a kvalitné texty.
Aplikácia je v skorej fáze testovania.
Ak vás baví čítať tento newsletter, skúste aj ďalšie
? FWIW by David Tvrdon: Týždenný newsletter písaný po anglicky o technologických novinkách, médiách a informáciách ohľadom podcastov. Odoberať >
? Herný update: Newsletter o hrách a ľuďoch, ktorí ich tvoria. Každú stredu ho píšu Martin Juruš a Ondrej Podstupka. Odoberať >
☀️ Ranný brífing SME, denný prehľad správ. Odoberať >
Správičky
Samsung predstavil nové telefóny Galaxy Galaxy S23 a nové notebooky Book3 . Séria Galaxy S aj tento rok pozostáva z trojice modelov – je tu kompaktný Galaxy S23, väčší S23+ a prémiový S23 Ultra. Základný model Galaxy S23 s 128-gigabajtovou verziou sa bude predávať od 949 eur, za dvojnásobnú pamäť si priplatíte 60 eur. Oproti minulému roku tak základný model zdražel o rovnú stovku. Samsung Galaxy S23+ začína s 256-gigabajtovým dátovým úložiskom a cenou 1199 eur (minulý rok to bolo 1049 eur za 128-gigbajtovú verziu). Najväčší cenový skok na zákazníka čaká pri prémiovom modeli Galaxy S23 Ultra. Kým minulý rok sme si najlepší Galaxy S kúpili za 1249 eur, tak teraz novinka začína na cene 1399 eur. (SME Tech, The Verge)
Ako sa darilo tvorcom najpočúvanejších slovenských podcastov v roku 2022? Takmer všetci v prvej päťke medziročne rástli, najviac denník SME. (skpodcasty.sk)
Nielsen ukázal najpopulárnejšie seriály a filmy v Spojených štátoch na streamovacích platformách. Stranger Things, NCIS and Encanto vládli diváckej pozornosti. (Nielsen)
Google chystá event na 8. februára, chce predstaviť novinky v oblasti vyhľadávania a umelej inteligencie. (The Verge)
Streamovacie služby (alebo videá na vyžiadanie) si v Česku platí štvrtina domácností, najviac Netflix. Počet domácností, ktoré si predplácajú nejakú službu videa na vyžiadanie sa u susedov stále zvyšuje. Kým v roku 2020 to bolo len 5%, za dva roky to narástlo 5-násobne. Najsilnejšiu pozíciu má na českom trhu stále Netflix (20%), nasleduje HBO Max (7%), ďalej Voyo (5%) a Disney+ (5%). (Mediaguru)