SME

Klik: Prečo je osudom technologických platforiem skaza

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast KlikPodcast Klik (Zdroj: HejTy)
Načítavam... Klik 252: Prečo technologické platformy nakoniec pohltia samé seba
Počúvajte v apke SME alebo cez Toldo, Apple, Spotify a RSS.

Užitočné odkazy


SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo je osudom skaza

Esejista a spisovateľ Cory Doctorow pre Wired napísal jedno z najlepších zhrnutí fungovania technologických platforiem.

"Takto umierajú platformy: Najprv sa k používateľom správajú dobre, potom používateľov zneužívajú na to, aby zlepšili podmienky pre svojich veľkých firemných zákazníkov, a napokon zneužívajú tých firemných zákazníkov, aby si uchmatli všetku pridanú hodnotu z celého vzťahu. Potom umrú," píše Doctorow. Pokračuje sériou príkladov toho, ako úpadok vyzerá v Amazone, Googli či Twitteri.

SkryťVypnúť reklamu

V princípe veľmi jasne opisuje zdanlivo nezlomné prekliatie technologických platforiem. Tie spravidla na začiatku vznikajú ako užitočný technologický sprostredkovateľ medzi koncovým zákazníkom a poskytovateľom nejakej služby.

Amazon predáva, Google doručuje informácie, Instagram fotky ľudí na pláži a Uber vás spojí s ľuďmi, ktorí vás dopravia z miesta na miesto.

S postupom času má platforma tendenciu získavať v trojuholníku obchodného vzťahu čoraz výsadnejšie postavanie. Nedá sa tomu zabrániť, rovnako ako sa nedá zabrániť tomu, aby vedenie technologickej firmy nepodľahlo pokušeniu a nezačalo tieto výsady zneužívať.

Nakoniec je vzťah platforiem k partnerom natoľko toxický, že pri príchode technologicky o trochu pokročilejšie a biznisovo nezabehnutej platformy majú zákazníci tendenciu odchádzať. Vypotrebovaná platforma za sebou zanecháva zopár miliardárov a proces sa začne odznova vo vedľajších dverách.

SkryťVypnúť reklamu

Text Doctorowa je jednou z najtrefnejších analýz technologického biznisu za posledné roky a ak čítate tento text, mali by ste si ho prečítať.

Za posledné mesiace sme ale videli aj výnimku z tohto procesu. Hračkárska firma Hasbro, ktorá cez dcérsku firmu Wizards of the Coast vydáva populárnu stolovú hru Dungeons and Dragons, kopala vo svojej technologickej platforme príliš hlboko a príliš rýchlo.

Výsledkom bolo povstanie fanúšikovskej základne, ktoré zvrátilo plány na vytlačenie väčšej hodnoty zo vzťahu tvorcov obsahu a konečných zákazníkov.

Wizards of the Coast vydáva hlavné pravidlá stolovej hry Dungeons and Dragons a prevádzkuje populárnu digitálnu platformu DND Beyond, ktorá zjednodušuje hranie hry cez internet.

Do ekosystému však prispieva aj množstvo malých tvorcov, ktorí využívali polootvorenú licenciu pravidiel na to, aby do hry vytvárali vlastné rozšírenia, postavy či príbehy.

SkryťVypnúť reklamu

Firma sa pokúsila túto licenciu zmeniť tak, aby tvorcovia museli nad určitú hranicu tržieb platiť podiel zo zisku. V princípe sa pokúsila v kontexte stolovej hry vystavať obchodný model, ktorý prevádzkuje Apple s obchodom s aplikáciami.

Pokus ale beznádejne zlyhal. Tvorcom obsahu sa podarilo aktivizovať komunitu zákazníkov, ktorí začali bojkotovať centrálnu platformu a začali s vytváraním konkurenčných herných systémov aj digitálnych nástrojov.

Hasbro sa pokúsilo vycúvať, no dôvera zákazníkov aj obchodných partnerov bola tak naštrbená, že povstanie pokračovalo, aj keď sa pokúsili vrátiť k pôvodnej licencii hry.

Firma nakoniec musela kľúčovú časť pravidiel zverejniť pod otvorenou Creative Commons licenciou a ostali jej znechutení zákazníci a podozrievaví obchodní partneri.

SkryťVypnúť reklamu

Pokus ovládnuť ekosystém Dungeons and Dragons zlyhal najmä preto, že technologická platforma firmy nebola dosť pevne usadená vo vzťahu tvorcov a hráčov.

Zároveň sa ukázalo, že ak majú tvorcovia silný vzťah s koncovým zákazníkom, dokážu sa tlaku platformy brániť. Hasbro proste chceli príliš veľa príliš skoro.

Nekontrolovaná umelá inteligencia

Načítavam video...

Od prvých momentov pridania četbota ChatGPT do vyhľadávača Bing od Microsoftu sa na sociálnych sieťach začali objavovať aj zvláštne konverzácie. Väčšina z nich ukazovala fakticky nesprávne odpovede alebo aj nezmyselné vety.

Avšak v jednom momente používatelia zistili, že dômyselnou sériou otázok dokážu odkrývať jednotlivé úrovne Bing četbota. Prišli napríklad na to, že četbot sa pôvodne volal Sydney a prejavoval známky istej osobnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Analytik Ben Thompson zdokumentoval niektoré výmeny s četbotom a aj sám mal pomerne znepokojivú diskusiu, na konci ktorej ho četbot obvinil, že je zlý človek.

To viedlo Thompsona k zmene názoru na četbota, ktorý sa zrazu javil ako veľmi zaujímavý konverzačný spoločník (na rozdiel od Siri alebo Alexy) a pomerne mizerný vyhľadávač.

Ešte dramatickejšiu výmenu s Bing četbotom popísal Kevin Roose, technologický reportér denníka New York Times, ktorému Sydney tvrdila, že ho miluje, a presviedčala ho, aby opustil ženu, ktorú vraj nemiluje.

Roose neskôr zdieľal informáciu, že pravdepodobne zasiahli inžinieri Microsoftu a obmedzili prístup k Sydney a tiež obmedzili dĺžku jednej konverzácie s Bing četbotom.

Správičky

Šéfka YouTube Susan Wojcickiová po deviatich rokoch odstupuje z funkcie. Novým riaditeľom bude Neal Mohan, ktorý ju doteraz zastupoval. Wojcickiová pred takmer 25 rokmi stála pri zrode Google. (SME.sk)

SkryťVypnúť reklamu

Skončí Sundar Pichai ako šéf Google? Posledné dva týždne sa začalo medzi analytikmi a investormi nahlas hovoriť o tom, či je Sundar Pichai tým správnym človekom na čele spoločnosti, ktorá smeruje do otvorenej vojny s Microsoftom.(OM)

Inžinieri Twittera upravili algoritmus, aby mali príspevky Elona Muska viac zobrazení. Musk sa posledné dni snažil túto správu vyvrátiť, no viacero používateľov hlásilo, že naozaj začali vidieť jeho príspevky častejšie. (Platformer)

Klik | Týždenný technologický podcast od SME
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu
Čo je to podcast?

Podcast je zvukový záznam na internete, ktorý si môžete vypočuť alebo nechať stiahnuť na svoj smartfón, prípadne na iné zariadenie - princípom je neskoršie počúvanie. Podcasty často fungujú ako pravidelné relácie, ktoré vychádzajú denne alebo raz za týždeň či mesiac.

Počúvanosť všetkých podcastov SME.sk (graf) >>

Podcastové novinky a štatistiky podcastov SME >>

Podcasty denníka SME

Pravidelné podcasty:

Minisérie:

Sportnet.sk podcasty: 

Partnerské podcasty:

Archív:

Máte záujem o spot v podcastoch?

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Čo získate inzerciou v podcastoch >>

Podcastový klub na Facebooku
Podcastový klub na Facebooku

Diskutuje o podcastoch s ich tvorcami a ostatnými poslucháčmi vo facebookej skupine >>

Prenájom podcastového štúdia
Prenájom podcastového štúdia

Ponúkame prenájom podcastového štúdia na audio nahrávanie. Pri nahrávaní bude k dispozícii zvukový technik, ktorý podľa dohody môže audio nahrávku upraviť alebo postrihať. Viac info >>

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 2 ďalší
Podcast Rutina o kráse a starostlivosti o telo.

Hostkou Rutiny bola Renáta Muchová.


a 2 ďalší
Dobré ráno.

Prečo by nás mala zaujímať situácia okolo Taiwanu.


a 2 ďalší
Vedátorský podcast.

Otázok od vás pribúda, a my sa ich snažíme poctivo rozoberať.


a 1 ďalší 1
SkryťZatvoriť reklamu