SME

Klik: AI všetko, všade, naraz

Komentovaný prehľad technologických správ.

Načítavam... Klik 257: AI všetko, všade, naraz
Počúvajte v aplikácii SME alebo cez Apple, Google, Spotify a RSS. Iné podcasty SME.

Užitočné odkazy


SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo vidíme všade AI

Za uplynulý týždeň ohlásili nové projekty alebo produkty postavené na umelej inteligencii napríklad Adobe, Canva, GitHub, Unity a desiatky ďalších.

Firmy rozširujú alebo prerábajú svoje existujúce nástroje, aby zapracovali generatívnu umelú inteligenciu.

Najčastejšie ju používajú ako nástroj na zjednodušenie tvorby obsahu, ale pribúdajú nástroje, ktoré pomocou AI sumarizujú alebo analyzujú existujúci obsah.

SkryťVypnúť reklamu

Dva najzaujímavejšie projekty ukázali Adobe a GitHub. Tvorivé nástroje od Adobe sú, na rozdiel od projektov ako Midjourney a DALL-E 2 natrénované na obsahu, ku ktorému Adobe vlastnilo práva.

Aj výstupný obsah je teda pomerne odolný voči obvineniam z nezákonného kopírovania duševnej práce, ktoré sa teraz množia na súdoch po celom svete.

GitHub zas ukázal novú generáciu nástrojov, ktoré majú pomáhať programátorom pri práci. Nová verzia dokáže navnímať rozsiahlu dokumentáciu ku kódu, vďaka čomu dokáže vytvoriť návody alebo vysvetliť fungovanie konkrétnych častí kódu.

Načítavam video...

Odťažité virtuálne partnerky

Chatovací nástroj Replika, ktorý používateľom ponúkal možnosť vytvoriť si virtuálneho kamaráta a platiacim používateľom aj intímneho partnera zo dňa na deň zrušil ochotu botov zapájať sa do intímnych rozhovorov.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa používateľov malo v službe vytvoreného partnera či partnerku, s ktorými si písali a súčasťou vzťahu boli aj debaty či slovné výmeny erotického charakteru.

Jedného dňa ale boty začali pokusy svojich ľudských partnerov zatiahnuť rozhovor do intímnej roviny odmietať. Firma im, pravdepodobne po tlaku investorov, nastavila hranice, ktoré ich zastavia skôr, ako sa rozhovor preklopí do erotiky.

Firme sa pravdepodobne nechce riešiť delikátne vzťahy s investormi či poskytovateľmi platieb, ktoré musí zvládať každý online biznis, ktorý sa čo i len vzdialene dotkne sexu.

Kolobeh peňazí v biznise veľmi dobre zmapovala podcastová séria Hot Money.

Bard je nudný

Aktuálne aplikácie umelej inteligencie sú stalé len prvou generáciou, a zároveň sa stále zlepšujú. V podstate každá interakcia s používateľmi ich posúva dopredu.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším faktom je, že veľmi záleží čo a akým spôsobom sa používateľ pýta. Je možné hociktorého bota dostať otázkami do úzkych, alebo prinútiť klamať, či halucinovať.

Google cez týždeň otvoril prístup do verejnej beta verzie svojho četbota umelej inteligencie nazvaného Bard pre používateľov v Spojených štátoch a Veľkej Británii.

Viacero prvých recenzií radilo Bard do jednej kategórie s prvou verziou ChatGPT s krajším rozhraním, no bez jasnejšieho kvalitatívneho rozdielu. Rozdiel bol najmä pocitový - Bard je nudný. To nemusí byť výčitka, pri hľadaní používateľ nepotrebuje zvádzať kreatívne slovné výmeny s robotom.

Bard ponúka ku každej otázke alebo poznámke tri rôzne verzie odpovedí. Pri každej odpovedi je tlačidlo s textom "Použi Google" na otvorenie vyhľadávania.

SkryťVypnúť reklamu

Nateraz Bard nevie po slovensky a slovenským zadaniam nerozumel, keď sme sa snažili niečo pýtať po slovensky. Pre porovnanie, ChatGPT zvládal na priemernej úrovni slovenčinu od začiatku spustenia a rovnako mnohé iné jazyky.

Portál The Verge má dobré porovnanie ChatGPT, Bing Chat a Bard. Pri teste rovnakých otázok, ktoré sa pýtali rôzni redaktori odpovedeli tri četboty. Výsledok je, že každý vie robiť trochu lepšie niečo iné.

Ako AI mení kreatívne odvetvia

Tento text pôvodne vyšiel ako súčasť newslettru Herný update.

Generatívna umelá inteligencia, ktorú využíva napríklad nástroj ChatGPT, zasiahne aj do spôsobu, akým vznikajú hry. Jej rozšírenie umožní vznik úplne nových žánrov aj hlbších herných skúseností, no kým sa jej využitie ustáli, vznikne aj veľa podvodných projektov.

SkryťVypnúť reklamu

Len za posledné týždne ohlásili nejakú formu nástrojov postavených na generatívnej umelej inteligencii buď v štádiu prípravy alebo už dostupnú pre vývojárov Ubisoft, Roblox či Unity.

Ubisoft odhalil nástroj Ghostwriter, ktorý pre scenáristov vytvorí prvé návrhy textov, ktoré budú v hre hovoriť počítačom riadené postavy. Scenáristi môžu definovať tón či tému dialógu a umelá inteligencia vytvorí prvý nástrel, ktorý potom herný dizajnér ešte upraví.

Nástroj má pomôcť zaplniť rozsiahle herné svety obsahom. Iný príklad ukazuje plánované fanúšikovské rozšírenie pre World of Warcraft, ktoré využíva nástroj na generovanie hlasu na to, aby vytvorilo nahovorenú verziu obrovského množstva dialógu, ktorý je v hre. Generatívne nástroje za posledné mesiace dosiahli kvalitu, ktorá pohodlne vystačí pre bočný obsah v mnohých hrách.

SkryťVypnúť reklamu

Umelá inteligencia umožní vývojárom rýchlo a lacno vytvoriť ohromné množstvo textu, či nahovoreného dialógu. Veľmi jednoduchý príklad - predstavte si, že vaša postava nájde starodávnu knižnicu plnú kníh. Namiesto niekoľkých krátkych úryvkov, ktoré dnes zvládne napísať tím scenáristov bude možné do virtuálneho sveta vložiť stovky alebo tisíce stránok textu, napísaného v konkrétnom štýle.

Cena za zaplnenie herného sveta obsahom dramaticky klesne, čo umožní vytvoriť nové žánre, alebo od základu premyslieť tie existujúce.

Schopnosť umelej inteligencie vytvoriť uveriteľný text bude ešte zaujímavejšia v momente, kedy bude možné odľahčené verzie podobných modelov spustiť lokálne na hernom počítači, prípadne prevádzkovať v takmer reálnom čase za málo peňazí ako súčasť online služby hier. Už dnes dokážu hry ako No Man's Sky či Dwarf Fortress automaticky generovať rozsiahle svety na základe niekoľkých vstupných parametrov. Keď sa táto schopnosť rozšíri a prepojí s možnosťou vytvárať príbehy a zaplniť ich jazykom, môžu takmer automatizovane vznikať skúsenosti, ktoré by dnes bolo nepredstaviteľne drahé vytvoriť.

SkryťVypnúť reklamu

Priemysel sa znova od základov zmení v momente, keď bude možné prevádzkovať konverzačné modely vo veľkej škále, čo teoreticky umožní plne interaktívne svety. Od tohoto momentu sme ale vzdialení roky.

Druhou zásadnou a bezprostrednou zmenou bude dramatické zjednodušenie vývoja hier pre laikov. Nové nástroje Robloxu umožňujú tvorcovi obsahu jedoducho opísať hernú mechaniku, ktorú chce vytvoriť a systém mu vygeneruje herný kód.

Tvorca minihry napríklad systému zadá úlohu “vytvor na podlahe deväť svietiacich bodov, ktoré zmiznú keď sa ich dotkne postava hráča”. Systém potom vytvorí zodpovedajúci kód, ktorý tvorca vidí a môže upraviť. V praxi sa tak nová generácia programátorov najprv naučí tvoriť hry a formálne programovanie sa naučia až keď sa budú pokúšať upraviť a pochopiť konkrétne riadky herného kódu, kotrý ale napísal robot.

SkryťVypnúť reklamu

Podobné systémy pravdepodobne čoskoro zapracujú nástroje ako Unity a Unreal Engine.

Výsledkom bude sprístupnenie herného vývoja aj ľuďom, ktorí nemajú ochotu alebo predpoklady na to, aby sa naučili programovať. Do priemyslu tak pritečú nové nápady a nápady od úplne novej skupiny tvorcov.

Zároveň sa zhoršia už existujúce problémy odvetvia. Jednoduchšia tvorba hier zhorší problémy s presýtením digitálnych obchodov nekvalitným obsahom. Počas najbližších mesiacov tiež trh zaplatia “AI hry” a projekty, ktoré budú buď vyslovene podvody alebo len prázdne schránky naplnené nezmyselným obsahom.

Správičky

Adobe oznámilo "rodinu kreatívnych generatívnych modelov AI" s názvom Firefly. Cieľom spoločnosti je mať Firefly vstavané vo svojich nástrojoch. Výhodou oproti iným má byť práve etický rozmer - Adobe svoj model trénovalo na licencovaných obrázkoch. (The Verge)

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Spoločnosť Nvidia predstavila nové čipy, superpočítačové služby a množstvo partnerstiev. Cieľom bolo ukázať, ako technológia Nvidie poháňajú ďalšiu vlnu vývoja AI. (Stratechery)

Načítavam video...

Šéf TikToku vypovedal pred americkým kongresom viac ako 5 hodín. Potvrdilo sa, že politici nerozumejú sociálnym sieťach a technológiám celkovo. Ale rovnako panuje naprieč politickým spektrom vzácna zhoda o hrozbe čínskej špionáže alebo ovplyvňovaní obsahu, keďže TikTok stále vlastní materská firma ByteDance, ktorá sídli priamo v Číne. Jednou z podmienok americkej vlády je osamostatnenie sa aplikácie. Avšak tesne pred výpoveďou v kongrese prišla správa z Číny, že niečo také nedovolí. (Platformer, NY Times)

Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu
Čo je to podcast?

Podcast je zvukový záznam na internete, ktorý si môžete vypočuť alebo nechať stiahnuť na svoj smartfón, prípadne na iné zariadenie - princípom je neskoršie počúvanie. Podcasty často fungujú ako pravidelné relácie, ktoré vychádzajú denne alebo raz za týždeň či mesiac.

Počúvanosť všetkých podcastov SME.sk (graf) >>

Podcastové novinky a štatistiky podcastov SME >>

Podcasty denníka SME

Pravidelné podcasty:

Minisérie:

Sportnet.sk podcasty: 

Partnerské podcasty:

Archív:

Máte záujem o spot v podcastoch?

Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte nám na podcasty.inzercia@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.

Čo získate inzerciou v podcastoch >>

Podcastový klub na Facebooku
Podcastový klub na Facebooku

Diskutuje o podcastoch s ich tvorcami a ostatnými poslucháčmi vo facebookej skupine >>

Prenájom podcastového štúdia
Prenájom podcastového štúdia

Ponúkame prenájom podcastového štúdia na audio nahrávanie. Pri nahrávaní bude k dispozícii zvukový technik, ktorý podľa dohody môže audio nahrávku upraviť alebo postrihať. Viac info >>

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Diskusia o knihe Incomplete Nature


a 1 ďalší
Logo podcastu Index

Finančný model založený na reklame a predplatnom už nepostačuje.


a 1 ďalší
Podcast Ľudskosť s Barborou Marekovou.

O túžbe po deťoch sprevádzanej zvedavými otázkami okolia.


a 1 ďalší

Kde a ako skončili prokurátori zo zrušenej špeciálnej prokuratúry.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu