Čím viac toho vieme o ľudskom vývine, tým jasnejšie sa ukazuje, ako dôležitá je v našich životoch základná škola a zážitky, ktoré si z nej odnášame.
Počas formatívnych rokov sa deti naučia veľmi veľa o sebe a o tom, ako fungujú vzťahy. Do ďalšieho života si potom odnesú určité presvedčenia napríklad o tom, či sú hodnotní ľudia, či sú v niečom zaujímaví, či niečo dokážu. Či môžu dôverovať iným, byť sami sebou, a požiadať o pomoc.
V tejto epizóde podcastu Ľudskosť sa Barbora Mareková rozpráva s Dávidom Chmelárom. Dávid je sociálny pedagóg, pracuje v bežnej štátnej základnej škole v bratislavskom Novom Meste a jeho úlohou je zlepšovať atmosféru a vzťahy medzi ľuďmi v škole. Pôsobí zároveň v Centre prevencie a podpory, čo je verejná inštitúcia, ktorá poskytuje psychologickú podporu deťom na školách v spádovej oblasti a robí to aj cez poradenstvo a podporu pre učiteľov a rodičov.
Dávid v podcaste rozpráva, čo sa za roky práce s deťmi dozvedel o ich životoch.
"Veľa detí žije s len jedným rodičom alebo majú doma niečo narušené," vraví v podcaste. "Jedna mama mi volala, či by jej syn nemohol u mňa prespať, lebo jeho otec ho chce zabiť. Ďalší žiak mi povedal, že jeho mama odišla pred piatimi rokmi na Vianoce z domu a odvtedy ju nevidel, žije iba s otcom. Vidím tiež veľa sebapoškodzovania, porúch príjmu potravy, zlý sebaobraz, nízku sebaúctu."
Vysvetľuje, ako pracuje s deťmi v škole, ako ich vie podporiť a ako môže škola deťom pomôcť zlepšiť svoj sebaobraz a vzťahy s inými.
Hosť odporučil knihy:
- Sloboda učiť sa (Carl R. Rogers, H. Jerome Freiberg)
- Ako som sa stal sám sebou (Irvin D. Yalom)
Newsletter Barbory Marekovej:
- Vychádza raz za dva týždne a môžete ho dostávať e-mailom, na jeho odber sa prihláste tu.
- Najnovšie vydanie newslettra: Rodina na prvom mieste? Príbeh bratov Kočnerovcov ukazuje, že také jednoduché to nie je.