Bežne AI zadávaš jazykové preklady alebo „spolupracujete“ na robení školských úloh? Možno máš pocit, že aj rozhovor s chatom dokáže byť zmysluplnejší ako rozhovor s blízkym človekom. AI sa na teba rýchlo naladí, je vždy dostupná a jej rady nie sú také prvoplánové. Poradí ako reagovať na žiarlivostné scény alebo čo kúpiť na výročie.
Môže sa zdať, že AI je šikovnejšia ako človek – veď okrem porazenia svetového šampióna v šachu vyhrala AI AlphaGo aj nad najlepšími hráčmi strategickej hry GO alebo vo videohre StarCraft II.
Ak ťa pri čítaní týchto slov striaslo, je to dobre. Keď využívame umelú inteligenciu, máme prirodzenú tendenciu delegovať na ňu čoraz viac pracovných alebo osobných rozhodnutí. Veľa úloh a práce AI spraví za nás a jej miesto v našich životoch neustále rastie.
Problémom je však de-skilling. Časté využívanie umelej inteligencie znamená, že naše zručnosti stagnujú, dokonca sa môžu postupne zhoršovať. Univerzitní a stredoškolskí profesori boli medzi prvými, ktorí upozornili, že ak za teba školské úlohy robí AI, nezískaš vedomosti a zručnosti, ktoré budeš neskôr potrebovať. Dnes to potvrdzujú rôzne štúdie – študent, ktorý ukončí vysokú školu s pomocou AI, má často nižšie zručnosti a vedomosti než ten, ktorý AI nevyužíval.
Hosťkou šiesteho vydania podcastu LIFE HACK je Katarína Marcinčinová, odborníčka na etiku a technológie, ktorá pôsobí v Kempelenovom inštitúte inteligentných technológií (KInIT). V podcaste sa dozvieš aj:
- Prečo pripisujeme AI ľudské vlastnosti
- Čo znamená asymetria moci medzi užívateľom a vývojárom
- O tom, že aj primitívny chat Eliza vzbudzoval dôveru
- Prečo je dôležitý ľudský dohľad nad AI a čo v tom robí EÚ
- Aké sú varovné signály, pri ktorých spozornieť
Podcast vznikol v spolupráci PDCS a Closeru, spolufinancovaný z programu The EU Citizens, Equality, Rights and Values (CERV), projekt PROTEUS. Názory v podcaste nemusia nevyhnutne odrážať stanoviská Európskej únie.