BRATISLAVA. Mladý, vzdelaný, počúva ich každý deň na smartfóne, a zväčša doma. Tak by sa dal opísať väčšinový poslucháč podcastov na Slovensku.
Samozrejme, podcasty u nás počúvajú tínedžeri aj staršia generácia, každý svojím preferovaným spôsobom - či už cez populárnu hudobnú službu Spotify alebo cez audioprehrávač na webovej stránke.
Denník SME uskutočnil začiatkom apríla veľký prieskum, ktorého sa zúčastnilo vyše 1800 respondentov prostredníctvom online formulára. Jeho výsledky ukazujú, kto sú poslucháči podcastov na Slovensku.
Podcasty denníka SME
- Dobré ráno - denný spravodajský podcast
- Zoom - týždenný vedecký podcast
- Klik - týždenný technologický podcast
- Tech_FM - týždenný vedecko-populárny podcast
- Index - týždenný ekonomický podcast
- Za volantom - týždňový podcast o autách
- Dejiny - týždenný historický podcast
- Všesvet - týždenný cestovateľský podcast
- Medzi nami - týždenný podcast nielen pre ženy
- Pozeráme Game of Thrones
Nejde o reprezentatívny prieskum, ktorý poskytujú agentúry ako Focus alebo AKO, avšak vďaka veľkému počtu zúčastnených nám poskytuje pomerne hodnoverné výsledky.
Zo všetkých zúčastnených respondetov viac ako 10 percent uviedlo, že denne počúvajú podcasty aj od iných médií - Aktuality.sk, Denník N alebo .týždeň.
Výsledky tohto prieskumu je teda možné vnímať ako vzorku slovenských poslucháčov podcastov, nielen podcastov denníka SME.
Doteraz nikto nespravil a nezverejnil takýto rozsiahly prieskum o počúvanosti podcastov na Slovensku na podobnej vzorke.
Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.
Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.
Vek, vzdelanie a kde najčastejšie počúvajú
Viac ako polovica poslucháčov má menej než 35 rokov. Ide o mierny nárast oproti minulému roku, keď v podobnom online prieskume denníka SME odpovedalo 544 respondentov.
Najviac počúvajú podcasty ľudia vo veku od 18 do 44 rokov.
Vekové rozloženie poslucháčov je podobné ako v Spojených štátoch. Na rozdiel od Slovenska, kde počúvajú podcasty podľa nášho prieskumu 2 percentá tínedžerov do 18 rokov, v Spojených štátoch je to 10 percent.
Môže to byť spôsobené malou ponukou obsahu pre mladšie publikum.
Síce niektoré slovenské portály pre mladých, standup komici a youtuberi začali v roku 2019 tvoriť vlastné šou, no keď si má 15-ročný a 30-ročný človek vyberať zo slovenskej ponuky, násťročný radšej otvorí YouTube alebo inú platformu.
Takmer tri štvrtiny poslucháčov podcastov má vysokoškolské vzdelanie a 63 percent všetkých respondentov sa vyjadrilo, že podcasty počúvajú najčastejšie doma.
Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.
Okrem toho sú podcasty pre nich spoločníkom pri ceste MHD do práce alebo do školy, pri chôdzi alebo v práci.
Potvrdzuje to skúsenosti zo zahraničia, kde v podobných výskumoch ľudia odpovedali, že popri počúvaní robia iné činnosti. Rovnako sa vyjadrili aj účastníci nášho prieskumu.
"Pri upratovaní, žehlení, domácich prácach alebo varení," znela jedna odpoveď. "Cestou do práce na bicykli," napísal ďalší človek na otázku, kde najčastejšie počúva podcasty.
Medzi odpoveďami sa opakovali aj ďalšie činnosti - vstávanie, zaspávanie, ranná hygiena alebo raňajky.
Podcasty počúvajú denne a na smartfóne
Viac ako 90 percent ľudí odpovedalo, že podcasty sú pre nich denná rutina alebo takmer denná.
Výsledok potvrdzuje aj informácie zo zahraničia, kde dáta tiež ukazujú, že poslucháči pri objave audia na požiadanie (audio on demand, teda podcasty) začnú konzumovať obsah vo veľkom objeme a vyhľadávať nové relácie na témy, ktoré ich zaujímajú.
Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.
Slovenský poslucháč stále naráža na nedostatok rôznorodého obsahu.
Za posledné dva roky sa podcasty rozšírili a okrem denníka SME už dennú spravodajskú reláciu produkujú aj Denník N, Aktuality.sk či Tlačová agentúra SR. V rebríčkoch najpočúvanejších obsadzujú každý týždeň prvé priečky.
Druhou, na Slovensku rozšírenou kategóriou sú rozhovory a diskusné šou. Ďalšie jednoznačne populárne kategórie sa zatiaľ neukázali.
Napríklad v Spojených štátoch je veľmi populárnym žánrom detektívka prerozprávaná ako príbehová reportáž alebo populárno-náučné ekonomické či vedecké podcasty.
Napriek tomu počet slovenských podcastov za posledné dva roky výrazne narástol - je ich vyše sto, pritom ešte v roku 2017 by ste zrátali ich počet na prstoch dvoch rúk.
Poslucháč má dnes na výber technologické, vedecké, športové, motivačné, politické alebo zábavné šou, všetko v slovenskom jazyku.
Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.
Reklama neprekáža, ale vedia si predstaviť alternatívu
Do dotazníka sme zaradili aj otázku o reklame a ako ju poslucháči vnímajú, pretože v rámci žánra ide o najrozšírenejší model odplaty pre producentov.
Tri štvrtiny respondentov sa vyjadrili, že im v podcastoch reklama neprekáža.
Iba 15 percent zo všetkých odpovedalo, že reklamu preskakujú. Toto číslo je mierne vyššie než v zahraničí, kde štatistiky ukazujú jednotky percent poslucháčov, ktorí reklamu preskakujú.
Britská verejnoprávna BBC v podcastoch na území Veľkej Británie nemôže občanom púšťať reklamy, ale minulý rok sa spojila so švédskou audio spoločnosťou Acast a svoje relácie začala monetizovať v zahraničí pridávaním reklamných spotov.
Na Slovensku sa reklamné spoty v podcastoch zatiaľ len pomaly rozširujú, zadávatelia reklamy preferujú jednoduché zadávanie reklamy a v tomto majú Facebook a Google navrch, pretože vyvinuli jednoduché systémy na zadávanie aj pre laikov.
Podcastová reklama vzniká podobne ako rozhlasová - musí prísť niekto fyzicky do štúdia a nahrať audiospot. Zahraničné podcasty využívajú aj načítavanie reklamy prostredníctvom moderátorov.
Rozdielny prístup majú médiá ako New York Times, kde reklamy pre rôznych klientov načítava rovnaký hlas.
Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.
Jedna štvrtina poslucháčov sa vyjadrila, že im reklamy prekážajú. Neskôr v dotazníku niektorí uviedli, že by radšej platili predplatné a mali podcasty bez reklám. Iní uviedli, že predplatné média už majú a preto by očakávali aj podcasty bez reklám.
Pri otázke, ako inak by podcasty podporili, až 40 percent uviedlo, že formou dobrovoľného príspevku a 17 percent by si kúpilo predmety s logom svojho podcastu.
Zahraničné podcasty majú pre poslucháčov a fanúšikov v ponuke reklamné predmety, ktorých kúpou môžu podporiť tvorbu producentov.
"Naše existujúce podcasty zostanú aj do budúcna bezplatne dostupné pre všetkých poslucháčov, " odpovedal na otázku o spoplatnení podcastov Tomáš Prokopčák, zástupca šéfredaktorky denníka SME.
Málokto zostane pri jednom podcaste
Z prieskumu vyšlo aj to, že menej ako tretina poslucháčov zostáva pri počúvaní iba jedného podcastu a ak sa tak aj deje, jedná sa o niektorý zo spravodajských podcastov.
Viac ako 70 percent respondentov označilo, že počúvajú najmenej dva rôzne podcasty.
V americkom prieskume The Podcast Consumer 2019 vyšlo, že priemerný poslucháč v Spojených štátoch počúva týždenne 7 rôznych podcastov.
Počúvanosť podcastov rastie
Denník SME od začiatku tvorby podcastov pravidelne zverejňuje štatistiku počúvanosti svojich podcastov.
Denný spravodajský podcast Dobré ráno počúva denne takmer 20-tisíc poslucháčov a mesačný počet prehratí jednotlivých dielov prekračuje pol milióna.
Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.
Stovky tisíc prehratí mesačne majú aj podcasty Denníka N a od začiatku vysielania prekročili ešte v marci 2 milióny prehratí.
Ďalšie slovenské médiá ani ostatní nezávislí producenti počúvanosť vlastných podcastov nezverejňujú a na rozdiel od merania návštevnosti slovenských webov neexistuje jednotný monitor pre podcasty.
Vo Švédsku sa napríklad všetci tvorcovia podcastov vrátane verejnoprávneho rozhlasu a komerčných rádií dohodli na jednotnom monitoringu, ktorý zverejňuje počúvanosť zapojených podcastov na týždennej báze. Avšak aj v rámci Európy je to unikátny počin.